14 април 2009 | 14:59 | Агенция "Фокус"
София. 46 неправителствени организации излязоха със становище за благотворителния сезон на предаването VIP Brother. В становището се посочва: „Приветстваме идеята медиите чрез предаванията си да популяризират и подкрепят обществени каузи. В предаването VIP Brother обаче, въпреки големия потенциал, наблюдаваме пропуски, които могат да рефлектират негативно върху избраните каузи”. Според организациите пропуските са в следните направления: „Липса на проучване на проблемите и представяне на ефективни решения. Такива се наблюдават в първите две каузи. Несъмнено материалната база в Домовете за деца е лоша, но животът в институции е доказано вреден за емоционалното, социалното и физическото развитие на децата, дори в случаите, в които тези домове са добре ресурсно осигурени. Инвестирането в тяхната инфраструктура рискува превръщането им в златни клетки, чиято социална и икономическа цена ще плаща цялото общество. Предаването пропуска важни възможности да насочи вниманието на дарителите към реформаторски решения в полза на децата в институции”. Като втори пропуск се посочва: „Липса на прозрачност в комуникацията с дарителите. В контекста на първите две каузи за дарителите остана неясно коя е организацията или институцията, която ще реализира проектите с дарителските средства, така че да може да се осъществява обществен контрол върху тяхното изразходване. Не са конкретизирани и домовете, в които ще се изградят центрове за талантливи деца и спортни площадки. Дарителите остават неинформирани и по отношение на това каква част от тяхното дарение ще бъде използвано в подкрепа на каузата”. Подмяна на ценности, също е недостатък на предаването, според неправителствените организации. „В предаването се дава приоритет на формалното събиране на средства, а не на трайното печелене на съмишленици за съответните каузи. От самия старт на предаването се акцентира върху необходимите суми, а не върху решенията, които ще се постигнат чрез тяхното изразходване”, се посочва в становището. Друг пропуск е: „Липса на яснота за ресурса на дарителството. Всеки човек може да бъде съпричастен и да дари за важна за него кауза. Политиците и държавниците обаче притежават реален властови ресурс, за да решават социалните проблеми чрез конкретни механизми за промяна на съществуващите политики”. Следващ пропуск на предаването, според организациите е: „Ефективност на вложените и набраните средства. Основен критерий за ефективността на една дарителска кампания е съотношението на вложените и набраните средства. Предаването не отговаря на този критерий по две основни точки: 1. Изключително голямата разлика в съотношението между стойността на един дарителски sms и сумата, която стига до крайния получател (41% от стойността на sms-а стига до каузите); 2. Изключително голямата разлика между стойността на приходите от реклами и набраните средства”. В тази връзка, организациите призоват: „Продуцентите на VIP Brother и Нова телевизия: Да изработят механизми за отчетност към дарителите и обществото; Да започнат процес на консултация и обществено обсъждане с участието на представители на отговорните институции и гражданския сектор за определяне на различно, по-ефективно предназначение на събраните средства за деца в институции и конкретните критерии за избор на домове; При подготовката на епизодите да съблюдават стриктно изискванията на член 17, ал.3 от ЗРТ.”. В становището се настоява още: „Публичните личности, участващи в VIP Brother: Да дарят хонорарите, получени от продуцентите на предаването за благотворителни каузи; Да се ангажират лично с това реформата в системата за грижа и развитието на алтернативни услуги в общността да стане приоритет за Държавата; По време на престоя си във VIP Brother да демонстрират поведение, което да отчита възможността предаванията да бъдат гледани от деца; С цялото си поведение да внушават различното послание и фокус на това издание на предаването и да бъдат внимателни във всички свои прояви като лица на каузите, които подкрепят”.
|